حمله اسرائیل به ایران

امروز 23 خرداد سال 1404 با این خبر شروع شد که حدود ساعت 3:30 صبح اسرائیل با بیش از 200 جنگنده حدود 100 هدف رو مورد حمله قرار داده.

چند فرمانده نظامی و چندین دانشمند هسته‌ای کشته شدند و احتمال افزایش تعداد کشته‌شده ها وجود داره. ظاهرا چند منزل مسکونی هم توی تهران مورد اصابت قرار گرفته.

حس خوبی ندارم و فکر می‌کنم ایندفعه با دفعه‌های قبلی متفاوت باشه ولی امیدوارم به خیر بگذره.

آپدیت‌ها

ساعت 10:30 شب . 23 خرداد 1404
حدود یک ساعت پیش صدای موشک رو می‌شنیدم و از پنجره اتاقم دو تا موشک رو دیدم. نمی‌دونم که می‌رفتند یا میومدند ولی انفجار های رو توی آسمون می‌دیدم.
خبر اومد که ایران به اسرائیل حمله کرده و احتمالا اون موشک هایی که من دیدم از ایران به سمت اسرائیل پرتاب شده.

ساعت 1:34 شب . 24 خرداد 1404
تازه خوابم برده بود که با صدای موشک های در حال پرواز بیدار شدم. از پنجره اتاق سه‌تاشون رو دیدم ولی باز هم مشخص نبود که ایران شلیک کرده یا از سمت اسرائیل میاد ولی فکر می‌کنم که از سمت اسرائیل می‌آمد.

ساعت 8:35 شب . 24 خرداد 1404
خبرهای مختلف از جاهای مختلف می‌شنوم و به هیچ کدوم اعتماد ندارم. نتانیاهو گفته که خبر داره که بعضی از سران ایران دارن وسایلشون رو جمع می‌کنند و خبرهایی هم می‌شنویم از اینکه یکسری هواپیمای مسافربری از فرودگاه پرواز کردند در حالی که فرودگاه بسته‌ است. البته در مورد پرواز هواپیماها گفته شده که هواپیما ها رو به یک جای امن دارن می‌برن.
اینم بگم که من رادار هواپیما ها رو چندین بار تا الان چک کردم ولی چیزی ندیدم. فقط یکسری عکس و توئیت از آدم های مختلف رو دارم می‌خونم.
ی چیز باحال (نمی‌دونم، شاید) دیگه هم اینکه الان که من دارم با استرس خبرها رو دنبال می‌کنم مدیر پرژمون داره مرج ریکوئست های من رو مرج میکنه و ایمیل برام میاد.
کوچک ترین صدایی باعث میشه برم پشت بنجره تا ببینم چه اتفاقی در جریانه.

ساعت 11:33 شب . 24 خرداد 1404
حدودا 5 موشک رو توی آسمون دیدم. بعدش خوابیدم ولی صبح که بیدار شدم گفتن تا حدود ساعت 3 صبح صدای موشک میومده

ساعت 10:00 صبح . 25 خرداد 1404
داشتم کارهای شرکت رو انجام می‌دادم که صدای موشک از فاصله خیلی نزدیک شنیده شد. صدای شلیک بود و نه صدای برخورد.

ساعت 4:35 صبح . 26 خرداد 1404
با صدای موشک از خواب بیدار شدم. 5 موشک از بالای سرمون داشتن رد می‌شدند که دود سفید و دود نارنجی داشتن.

ساعت 9:06 صبح . 27 خرداد 1404
همین الان سه تا موشک از بالای سرم رد شد. البته فاصله زیادی داشتن. در مرحله “هر ایرانی یک تحلیلگر جنگ” هستیم. ی نفرم توی کوچمون هست که هر دفعه صدای موشک میاد میره توی حیاط الله اکبر میگه. چی بگم، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

ساعت 10:15 شب . 27 خرداد 1404
به شدت اخبار متفاوتی رو می‌شنوم. رسانه‌های داخلی، رسانه خارجی و توئیتر رو دنبال می‌کنم و هیچ خبری بینشون مشترک نیست. وضعیت بسیار گیج کننده‌است. احتمالا تا ساعت‌های دیگه اینترنت داخلی بشه و فقط به رسانه‌های داخلی دسترسی داشته باشیم.
صبح تا حالا هم سعی می‌کنم از نرم‌افزار بانک سپه استفاده کنم ولی کار نمی‌کنه و الان خبر رسید که این بانک هک شده.

ساعت 5:03 یعد از ظهر . 30 خرداد 1404
از دیروز تاحالا اینترنت ملی شده. هیچ دسترسی به بیرون نیست و حتی ایمیل رو هم نمی‌شه چک کرد. هیچ فیلترشکنی کار نمی‌کنه. هم بی‌خبری و هم نداشتن سرگرمی فشار رو چندین برابر می‌کنه.

ساعت 6:16 صبح . 31 خرداد 1404
اینترنت همچنان قطع هست. جوری قطعه که حتی سایت‌های داخلی هم باز نمیشن. دو بانک پاسارگار و سپه در روز‌های ابتدایی جنگ هک شدند و هنوز در دسترس نیستند (البته برای بعضی‌ها درست شدند ولی برای من نه.). فقط اخبار داخلی رو می‌تونم دنبال کنم و هیچ خبری از بیرون ندارم.

ساعت 7:30 صبح . 31 خرداد 1404
اینترنت به سختی وصل شد.

ساعت 8:32 صبح . 1 تیر 1404
دیشب حدود ساعت 4 از خواب بیدار شدم و اخبار رو چک کردم و دیدم که آمریکا به جنگ ایران-اسرائیل ورود کرده و سه تا از مناطق هسته‌ای (فردو، نطنز، اصفهان) ایران رو زده. ترامپ هم این مورد رو توئیت کرده و نوشته که عملیات موفق بوده و اگر اشتباه نکنم 6 تا B-2 Bomber توی این عملیات دست داشتند.

ساعت 11:12 صبح . 2 تیر 1404 معادل با 23 June
امروز روز نسبتا مهمی برای من بود و 2 تا قرار مهم داشتم ولی هر دو قرار بخاطر جنگ کنسل شدند. چند دقیقه پیش صدای موشکی که از بالای سرم رد شد رو شنیدم. امروز صبح که از خواب بیدار شدم فکر می‌کردم که جنگ دیگه تمام شده ولی ظاهرا هنوز ادامه داره.

ساعت 8:49 شب . 2 تیر 1404
الان خبر رسید که ایران پایگاه هوایی امریکا در قطر رو هدف قرار داده. حس بدی دارم. حس میکنم شروع جنگ جهانی سوم رو دارم می‌بینم.

ساعت 6:29 صبح . 3 تیر 1404
ساعت 5:30 از خواب بیدار شدم و همون موقع اخبار رو چک کردم. با وساطت قطر طرفین توافق کردند که آتش‌بس انجام بشه. خبر خوبی بود اما دقیقا نیم ساعت بعد از خواندن خبر 3 تا موشک از بالای خونه رد شد. امیدوارم این آتش‌بس پایان جنگ باشه و نه صرفا یک وقفه موقت.

ساعت 7:55 شب . 3 تیر 1404
ظاهرا آتش‌بس از ساعت 7:30 صبح به وقت تهران شروع می‌شده و اون صدای موشک قبل از آتش‌بس بوده. تمام اخبار پر شده از خبر آتش‌بس. امروز صبح بازار بودم و مردم به نوعی خوشحال بودن. مثل همیشه هم هر ایرانی یک تحلیل‌گر بود و توی بازار همه تحلیل‌های خودشون رو می‌گفتن. ایرادی هم نداره مردم باید صحبت کنند و نظراتشون رو بگن. جالبی‌اش برای من شنیدن صحبت‌هاشون و درک دیدگاهشون هست.

ساعت 5:58 دقیقه صبح . 4 تیر 1404
صبح ساعت 5:30 بیدار شدم، اخبار رو چک کردم و صبحانه خوردم. الان هم دارم این متن رو می‌نویسم. آرامش برقرار شده. حس روز بعد از جنگ عجیبه. از روز چهارم یا پنجم جنگ بود که اینترنت ملی شد. وضع اینترنت هنوز خوب نشده و به سختی به اینترنت وصلیم.

هفته نامه – شماره بیست و چهار

من در طول هفته معمولا به لینک های زیادی سر میزنم، از وبسایت های مختلف خبر‌های مختلف می‌خونم. وقتی میگم خبر الزاما منظور خبرهای لبه‌ی دنیا نیست. خیلی وقت های مطلب‌ها قدیمی هستند اما همچنان ارزش خوندن رو دارند. تصمیم گرفتم هر هفته روز های جمعه یک پست داشته باشم که این لینک‌ها رو به اشتراک بذارم.اگر دوست داشتین این مجموعه پست‌ها رو ببینید کافیه دسته‌بندی “هفته نامه” رو داخل وبلاگ نگاه کنید.

برنامه Skype در تاریخ 5 ام may سال 2025 خاموش میشه

تا چند سال پیش که هنوز Team و Google meet و … وجود نداشت آدما ها از Skype برای ارتباط های آنلاینشون استفاده می‌کردند. خود من هم موقع تحویل پروژه دوران کارشناسیم ارائه‌ام رو با اسکایپ دادم. توی شرکت هم اوایل ارتباطمون با استفاده از skype بود. ولی حالا خبر اومده که به زودی این پروژه خاموش میشه و الان هم کسی دیگه نمی‌تونه داخلش اکانت باز کنه. به هر حال برنامه خوبی بود و من هم زیاد ازش استفاده کردم.

معرفی سایت whichbook.net

سایت whichbook.net بر اساس پارامترهای مختلف می‌تونه به شما کتاب معرفی کنه مثلا بر اساس جغرافیا ، بر اساس میزان فروش و حتی بر اساس مود و احساسات شما. کافیه به سایتش سر بزنید و چنتا پارامتر رو مقداردهی کنید و اون کتاب های مناسب شما رو پیشنهاد میده.

معرفی ریپوزیتوری دیزاین پترن

لینک بالا آدرس ریپوزیتوری design patterns for human است که به زبان ساده با مثال های واقعی سعی کرده دیزاین پترن های مختلف رو توضیح بده. من ی نگاهی به بیشتر دیزاین بترن هاش انداختم و خیلی ساده و سر راست بود. از خوبی های این ریپوزیتوری ساده بودنش و داشتن نمونه کد توی زبان های مختلف است.
اگر آدم با سوادی توی دیزاین‌پترن ها هستید یا نکته ای توی توضیحات این ریپوزیتوری می‌بینید خوبه که مشارکت کنید و بهبود بدید. ریپوزیتوری رو هم استار بدید تا هم بیشتر دیده بشه و هم سازنده تشویق بشه که کارش رو ادامه بده.

Cool Talk Podcast

یکی از پادکست های که من این روزها میشنوم و دنبال می‌کنم Cool Talk Podcast هست. این پادکست توسط علی نیکزاد ضبط میشه اما معمولا مهمان هم داخل پادکست وجود داره.

این پادکست به زبان انگلیسی هست اما گاهی در حد چند کلمه کوتاه هم فارسی صحبت میشه. این پادکست برای کسانی هست که می‌خوان زبان انگلیسی خودشون رو تقویت کنند. هر قسمت از پادکست در مورد یک موضوع به‌روز صحبت میشه و اصطلاحات و کلمات مربوط به اون موضوع توی اون اپیزود بررسی و توضیح داده میشه. متوسط زمان هر اپیزود حدود 30 دقیقه است.

از خوبی های این پادکست این هست اگر کلمه یا اصطلاح جدید مطرح میشه همون موقع توضیح همراه با مثال هم گفته میشه یا روی صفحه توضیحات مربوط به دیکشنری رو هم می‌تونید ببینید. در نتیجه نیاز به پاز کردن ویدیو و چک کردن دیکشنری نیست.

اگر قصد دارید زبان انگلیسی خودتون رو تقویت کنید یا اصطلاحات جدیدی رو یاد بگیرید من این پادکست رو پیشنهاد می‌کنم. سطح زبان انگلیسی و کلمات استفاده شده در این پادکست مناسب و قابل فهم است اما کلمات و اصطلاحات جدید هم بررسی و توضیح داده میشه که باعث میشه به مرور زمان اصطلاحات بیشتری رو یاد بگیرید.

هفته نامه – شماره بیست و سه

من در طول هفته معمولا به لینک های زیادی سر میزنم، از وبسایت های مختلف خبر‌های مختلف می‌خونم. وقتی میگم خبر الزاما منظور خبرهای لبه‌ی دنیا نیست. خیلی وقت های مطلب‌ها قدیمی هستند اما همچنان ارزش خوندن رو دارند. تصمیم گرفتم هر هفته روز های جمعه یک پست داشته باشم که این لینک‌ها رو به اشتراک بذارم.اگر دوست داشتین این مجموعه پست‌ها رو ببینید کافیه دسته‌بندی “هفته نامه” رو داخل وبلاگ نگاه کنید.

اثر باند واگن : چرا مردم از جمعیت پیروی می‌کنند؟

مقاله بالا اثر باند واگن یا همون Bandwagon Effect رو توضیح میده. این اثر باعث میشه که آدم‌ها بر اساس رفتار اکثریت تصمیم بگیرن و به نوعی میشه گفت فکر کردن که مهم‌ترین بخش یک تصمیم‌گیری هست رو به کلی کنار میذارن.
مقاله بالا کمی طولانی هست اما پیشنهاد می‌کنم که همه‌اش رو بخونید. توی هر قسمت مثال های جالب و واقعی از نتیجه این اثر گفته شده که شما رو به فکر فرو میبره. شاید دونستن این اثر و نتایجش باعث بشه آدم‌ها کمی با وسواس بیشتری تصمیم گیری کنند.

گم شدن هزاران دیتاست از زمان انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور

سایت data.gov شامل دیتاست‌هایی هست که به شکل رایگان توسط دولت‌ آمریکا در اختیار مردم قرار می‌گیره. توی لینک بالا توضیح داده شده که از زمان شروع کار ترامپ به عنوان رئیس جمهور هزاران دیتاست از این سایت گم شده و دیگه در دسترس نیست.
توی مطلب بالا توضیح داده شده که چون استاندارد مشخصی برای ذخیره و نگه‌داری این اطلاعات وجود نداره این اتفاق خیلی هم عجیب نیست چرا که ممکنه بعضی از لینک های این سایت به جا های دیگه‌ای منتقل شده باشند یا به هر دلیلی دیگه در دسترس نباشند. هنوز جواب قطعی درباره اینکه چه بلایی سر این دیتا ها اومده وجود نداره اما ظاهرا این اتفاق در زمان بایدن هم افتاده.
دو تا نکته از این خبر برای من جالبه :
یک : دیتاهایی که با مالیات مردم تولید و جمع آوری شده به شکل رایگان در دسترسشون قرار میگیره و می‌تونن استفاده کنند.
دو : توی سیستم های نرم‌افزاری طول عمر دیتا از طول عمر نرم‌افزار همیشه بیشتره و همون طور که می‌بینیم اهمیت دیتا بیشتر از همیشه داره خودش رو نشون میده.

سانسور محتوا توسط DeepSeek

این یکی خبر نیست. تصویر پایین چت من با DeepSeek هست :

سانسور محتوا به خوبی توی این چت خودش رو نشون میده و حتی توی پیام دومش به صراحت گفته که نمی‌تونه خلاف سیاست رفتار کنه. نکته این هست که این روزها همه دارن میرن سمت هوش مصنوعی ، آدم ها وقتی چیزی رو میخوان یادبگیرن یا بپرسن به جای سرچ‌انجین ها رفتن سراغ هوش مصنوعی و به زودی استفاده از هوش مصنوعی به جای سرچ انجین بیشتر میشه.
اتفاقی که می‌افته این هسته که به مرور اعتماد آدم ها به هوش های مصنوعی بیشتر میشه و بعد از اون هر چیزی که هوش مصنوعی بهشون بگه گوش می‌کنن و میپذیرن در نتیجه کافیه یک نفر بخواد واقعیتی رو تغییر بده یا مخفی کنه، در این صورت کافیه یک هوش مصنوعی داشته باشه یا به یک نفر که هوش مصنوعی داره پول بده یا مجبورش کنه که چیزی که اون میخواد رو بگه و چون آدم ها به اون هوش مصنوعی اعتماد دارند دیگه دنبال واقعیت نمیرن و واقعیت در ابتدا کمرنگ و سپس به کلی محو میشه.
اثر اصلی این اتفاق کنترل کردن جریان فکری هست که در طول تاریخ تاثیراتش رو زیاد دیدیم. اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افته رو نمی‌دونیم اما می‌دونیم که بیشتر شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود.
چت پایین هم باحال بود گفتم بذارم. (چون فارسی نوشتم چپ به راستش خراب شده در نتیجه پیام اول پیام من و پیام دوم جواب AI هست.)

معرفی سایت aitoolhub.co

این سایت لیستی از ابزار های AI توی زمینه‌های مختلف رو داره.

عشق‌های آتشینی که مسیر تاریخ را تغییر دادند!

این پست شامل 17 مورد از عشق هایی هستند که مسیر تاریخ رو عوض کردند. نکته جالبش این هست که اسم آدم های شناخته شده‌ای توی این لیست هست و جنبه متفاوتی از زندگی اون ها نشان میده که کمتر دیده‌ شده.

معرفی کانال یوتوب دکتر علی مس‌فروش

امروز خیلی اتفاقی رسیدم به کانال یوتوب دکتر علی مس‌فروش. آدمی باسواد و بافرهنگ که آموزش های دانشگاهی رو توی یوتوب منتشر می‌کنه.
منطقا من همه ویدیو های ایشون رو ندیدم ولی چنتاش رو سر زدم و خیلی عالی توضیح داده بودند. اگر دانشجو هستید یا به دروس دانشگاهی نیاز/علاقه دارید ی نگاهی به کانال ایشون بندازید.

معرفی سایت جعل مدرک قانونی

ایران کشور عجیبیه. سایتی که بالا لینکش رو گذاشتم مدرک جعلی کشور‌های دیگه رو درست می‌کنه و به شما میده و خبر جالب تر این هست که ای‌نماد هم داره.
بیشتر از این چیزی ندارم بگم جز اینکه : تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

۳۰۰ سال برداشت اشتباه از یک قانون بنیادی فیزیک – آیا اولین قانون حرکت نیوتن را اشتباه متوجه شده‌ایم؟

توی مطلب بالا توضیح داده شده که یک اشتباه کوچیک توی ترجمه ی قانون های نیوتون باعث شده قانون اول نیوتون معنای متفاوت و به نوعی اشتباه پیدا کنه. مطلب جالبه و نکته جالب تر این هست که این اشتباه باعث نمیشه که قوانین فیزیکی که داریم تغییر بکنند.

به خداحافظی تلخ تو سوگند نشد

به خداحافظی تلخ تو سوگند نشد
که تو رفتی و دلم ثانیه‌ای بند نشد

لب تو میوه ممنوع ولی لبهایم
هر چه از طعم لب سرخ تو دل کند نشد

با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر
هیچ کس، هیچ کس اینجا به تو مانند نشد

هر کسی در دل من جای خودش را دارد
جانشین تو در این سینه خداوند نشد

خواستند از تو بگویند شبی شاعرها
عاقبت با قلم شرم نوشتند: نشد

شاعر : فاضل نظری

هفته نامه – شماره بیست و دو

من در طول هفته معمولا به لینک های زیادی سر میزنم، از وبسایت های مختلف خبر‌های مختلف می‌خونم. وقتی میگم خبر الزاما منظور خبرهای لبه‌ی دنیا نیست. خیلی وقت های مطلب‌ها قدیمی هستند اما همچنان ارزش خوندن رو دارند. تصمیم گرفتم هر هفته روز های جمعه یک پست داشته باشم که این لینک‌ها رو به اشتراک بذارم.اگر دوست داشتین این مجموعه پست‌ها رو ببینید کافیه دسته‌بندی “هفته نامه” رو داخل وبلاگ نگاه کنید.

تقریبا کل خبر های این هفته مربوط به DeepSeek هست. عجیب هم نیست. یک رقیب جدید برای Open AI و Chat GPT که حسابی سر و صدا کرده و حتی بورس شرکت های تکنولوژی رو هم تحت تاثیر خودش قرار داده.

تحسین DeepSeek توسط سم آلتمن، مدیرعامل Open AI

از دیروز تا الان بیشترین خبر توی اینترنت به DeepSeek مربوط میشه. DeepSeek یک سرویس هوش مصنوعی هست مثل Chat GPT که این روزها خیلی سر و صدا کرده. دلیل اصلی پر سر و صدا بودنش هم این هست که تونسته با هزینه کمتری نسبت به Chat GPT بتونه عملکرد خوبی داشته باشه و همین باعث شد که سهام شرکت های تک جهان ریزش شدیدی داشته باشه.
استفاده از این سرویس توی دو روز گذشته انقدر زیاد شده که من هر دستوری رو براش ارسال می‌کنم جواب میده که سرورها مشغول هستند و نمی‌تونه جوابی رو به من بده.
آقای سم‌ آلتمن که مدیرعامل شرکت Open AI هست توی توئیت زیر DeepSeek رو تحسین کرده و نکته ای که باعث شد این خبر رو بنویسم این هست که نبومده تخریبش کنه یا فیلترش کنه 🙂 یا هر چیز دیگه ای. اتفاقا این موقعیت رو به دید مثبت دیده و فرصتی برای رشد و رقابت در نظر گرفته.

مدل DeepSeek اپن‌سورس است

در ادامه و تکمیل خبر قبلی این هم اضافه کنم که DeepSeek اپن‌سورس شده و مدل R1 در گیت‌هاب در دسترسه. اپن سورس بودن چنین پروژه هایی گاها ممکنه مسیر تکنولوژی دنیا رو عوض کنه و بهترین نمونه‌اش لینوکسه که الان روی سوپر کامپیوتر های جهان، روی گوشی های ما، روی ماهواره و … در حال استفاده است.
با گذشت زمان تاثیر اپن‌سورس بودن این پروژه خودش رو بیشتر نشون میده. باید منتظر بمونیم.

تغییر نام خلیج مکزیک به خلیج آمریکا

دیروز شرکت گوگل اعلام کرده که به زودی داخل گوگل مپ نام Gulf of Mexico رو به Gulf of America تغییر میده. این تغییر به خاطر دستور صادر شده ی ترامپ (رئیس جمهور وقت آمریکا) انجام میشه.
من دقیق بررسی نکردم و نمی‌دونم که چرا این دستور صادر شده ولی این خبر تاثیر مستقیم تکنولوژی توی تصمیم گیری های بزرگ سیاسی رو به خوبی نشون میده. با یک تغییر کوچیک داخل یک سیستم نرم‌افزاری اسم منطقه رو عوض کنند و شاید هم اسم این منطقه برای همیشه تغییر پیدا کنه و توی تاریخ خیلی اسمی از Gulf of Mexico باقی نمونه.
یک نکته دیگه هم اضافه کنم که توی مراسم تحلیف ترامپ، جایگاه افراد تکنولوژیست از جمله ایلان ماسک، زوکربرگ، جف‌ بزوس و … از افراد سیاسی بالاتر و بهتر بوده.

نشت اطلاعات دیتابیس DeepSeek

با توجه به خبری که توی wired منتشر شده یک شرکت امنیتی به نام wiz شواهدی از وجود یک دیتابیس مهم از DeepSeek رو منتشر کرده که به درستی ایمن نشده و چیزی بیش از یک میلیون رکورد از اطلاعات کاربران از جمله پرامپت های کاربران و حتی API key هاشون رو در دسترس قرار میداده.
نکته مهم این خبر این هست که سرعت حرکت تکنولوژی از سرعت حرکت امنیت بیشتره و احتمالا در آینده این چنین نشت اطلاعاتی رو بیشتر می‌بینیم.
توی دو روز گذشته خبر های DeepSeek تقریبا کل اینترنت رو گرفته. نکته ای که خیلی از کاربران گوشزد می‌کنند این هست که اطلاعات شخصیتون رو در اختیار DeepSeek نذارید چون در اختیار اون حکومت قرار میگیره و … . نظر شخصی من این هست که کلا اطلاعات شخصیتون رو در اختیار هیچ AI ای قرار ندید چه DeepSeek و چه Chat GPT. در نهایت این اطلاعات توی دیتابیس هایی ذخیره میشن و ممکنه یک روزی نشت پیدا کنند و شاید هم در اختیار گروه های خاصی قرار بگیرند. استفاده معمول و معقول داشته باشید.

هفته نامه – شماره بیست و یک

من در طول هفته معمولا به لینک های زیادی سر میزنم، از وبسایت های مختلف خبر‌های مختلف می‌خونم. وقتی میگم خبر الزاما منظور خبرهای لبه‌ی دنیا نیست. خیلی وقت های مطلب‌ها قدیمی هستند اما همچنان ارزش خوندن رو دارند. تصمیم گرفتم هر هفته روز های جمعه یک پست داشته باشم که این لینک‌ها رو به اشتراک بذارم.اگر دوست داشتین این مجموعه پست‌ها رو ببینید کافیه دسته‌بندی “هفته نامه” رو داخل وبلاگ نگاه کنید.

ماشین های کلاسیک که از آتش سوزی لس‌آنجلس سالم ماندند

در حال حاضر یکی از بزرگترین آتش‌سوزی ها در لس‌آنجلس در حال وقوع است. لس‌آنجلس بیشتر از یک هفته است که در آتش میسوزه و آتش نشان‌ها هنوز موفق به خاموش کردن اون نشدند. خونه‌های زیادی از جمله خونه‌های افراد مشهور توی این آتش سوزی سوختن.
توی این لینک مجموعه تصاویری از ماشین‌های کلاسیک که از آتش سوزی سالم بودند رو می‌تونید ببینید. این ماشین‌ها جلوی خونه‌ی صاحبشون پارک شدند ولی آتش به اونها سرایت نکرده. درسته که صاحبانشون از سوختن خونه‌هاشون ناراحت هستند اما اینکه ماشین های کلاسیکشون سالمه قطعا براشون خوشحال کنندست.

گول اینفلوئنسرها رو نخورید

قدیم‌تر ها که اینترنت مثل اینروزها در دسترس نبود بازیگرها اینفلوئنسر بودن و آدما ها سعی می‌کردن رفتار هاشون رو تقلید کنند مثلشون لباس بپوشن یا مثلشون حرف بزنن.
با وجود اینستاگرام و اینترنت این روزها هرکسی می‌تونه فالور جذب کنه و به نوعی اینفلوئنسر بشه. خیلی وقت‌ها (بیشتر وقت ها) اینفلوئنسرها چیز هایی رو نشون میدن که نیستن. نشون میدن که خیلی پولدارن، ماشین ها گرون قیمت و … . خیلی از اینها سایت های شرط‌بندی تبلیغ میکنن و همون داستان همیشگی یک شبه و آسون پولدار شدن رو به نمایش میذارن. کنار هم قرار گفتن اون ماشین ها و وسایل گرون قیمت و سایت ها شرط‌بندی و … این جو رو برای آدم ها بوجود میاره که فلانی پولدار شده ولی من نشدم پس عقب افتادم در نتیجه منم هم باید برم سراغ سایت ها شرط بندی و بقیه ماجرا هم که مشخصه اما باطن ماجرا کمی متفاوته..
چند روز پیش پستی رو داخل لینکدین دیدم که بنظرم جالب اومد. شما هم ببینید :

آزادی Ross Ulbricht

دونالد ترامپ در اولین روز ریاست جمهوری در سال 2025 آقای Ross Ulbricht که مؤسس و گرداننده سایت silk road یا همون یا راه ابریشم که یک بستر برای مبادله مواد مخدر بود رو بعد از حدودا 11 سال حبس آزاد کرد. راس اولبریکت به حبس ابد محکوم شده بود.
راس اولبریکت در زمان دستگیری 29 سالش بود و الان 41 سالشه. راس اولبریکت در زمان دستگیری بیش از 144000 بیتکوین داشت که توسط FBI توقیف و بخشی از اون‌ها برای جریمه مصرف شد.
یکی از سرنخ هایی که باعث شد Ross Ulbricht دستگیر بشه سوالی بود که توی Stack Overflow پرسیده بود. اگر دوست داشتید به سوالش‌ی نگاهی بندازید.
این اپیزود از پادکست رادیو جادی و این اپیزود از پادکست چنل‌بی هم به این موضوع مرتبط هستند.

لینوس توروالز : 90% از مارکت هوش مصنوعی hype است

لینوس توروالز که سازنده کرنل لینوکس و git هست توی مصاحبه‌ای گفته که بنظرش 90% از مارکت هوش مصنوعی در حال حاضر hype هست و زمان میبره تا بتونیم تشخیص بدیم که چقدر در کار واقع کار آمد هست.
نظر شخصی : توی دنیای تک و کامپیوتر ترند و هایت شدن زیاد اتفاق میوفته. مثلا زمانی که gui اومده بود می‌گفتن ی چیزی اومده که دیگه نیاز نیست کسی برنامه‌نویس بشه و همه برنامه‌نویس ها تا چند سال آینده بیکار میشن. یا همین چند سال پیش IoT خیلی روی بورس بود و همه میخواستن خدای IoT بشن. آدما سعی می‌کردن همه چیز رو به اینترنت وصل کنند و این موضوع اینقدر پیش رفت که اصطلاحاتی مثل Internet Of Shit شکل گرفت که به نوعی اعتراض به این موضوع بود.
من منکر این نیستم که AI میتونه تاثیر عمیق و جدیدی ایجاد کنه ولی hype و به زبان ساده‌تر جوگیری که در حال حاضر وجود داره به وضوح قابل دیدنه.
گذر زمان باعث میشه که این hype فروکش کنه و ثبات بوجود بیاد. با بوجود اومدن ثبات تصمیم های بهتری میشه گرفت.